Arvot ohjaavat tapaamme olla vuorovaikutuksessa. Vuorovaikutus puolestaan vaikuttaa keskeisesti siihen, millaista työilmapiiriä ja sitä kautta kokonaista työkulttuuria rakennamme.
On yrityksiä, joissa arvoja tai niiden toteuttamista ei juuri mietitä, kun on kiireellisempää keskittyä tekemään töitä. Työkulttuuri muotoutuu silloin itsestään sellaiseksi kuin se on muotoutuakseen.
On myös yrityksiä, joissa arvoperustaa pidetään tärkeänä, mutta arvot unohtuvat kaiken työnkuorman alle. Aika ajoin juhlapuheissa tai kick off- tilaisuuksissa ne kaivetaan naftaliinista, ja muistutellaan työporukkaa siitä, miten hyvä työpaikka meillä onkaan, kun meillä on nämä arvot.
Onneksi on vielä yrityksiä, joissa ymmärretään, että vasta tietoinen arvojen mukainen toiminta käytännön tasolla tuottaa aidosti hyvää työkulttuuria. Näissä yrityksissä halutaan huomioida se, että jokainen työyhteisön jäsen voi vaikuttaa positiivisesti työkulttuuriin. Kuitenkin on selvää, että johtajalla on asemansa puolesta paras mahdollisuus johtaa arvojen toteutumista työkulttuurin parhaaksi. Johtajan rooliin kuuluu myös vastuu siitä, että jokaista työyhteisön jäsentä kuunnellaan ja arvostetaan tasapuolisesti. Arvoihin nojaten johtaja pystyy tarttumaan hyvinvointia nakertaviin asioihin.
Miten sinun yrityksessäsi arvot heijastuvat työkulttuuriin?
Työkulttuurin luominen alkaa jo rekrytoinnista. Moni on kuullut jo työhaastattelussaan firman erinomaisuudesta ja työntekijän arvostamisesta. Moni paikan saanut on kuitenkin pettynyt kohtaamisen taitoon ja puutteelliseen perehdyttämiseen. Toteutuakseen arvot ja arvostuksen kokeminen vaativat vuorovaikutusosaamista!
Vuorovaikutusosaaminen lähtee sen ymmärtämisestä, että johtajana asenteesi heijastuu siihen, miten kohtaat uuden työntekijän: Kuka tai ketkä ovat häntä vastassa toivottamassa tervetulleeksi työpaikalle? Miten tervehdit, varaatko kohtaamisen aikaa? Miten osoitat kiinnostusta hänestä ihmisenä? Kaikki tämä on tärkeää, sillä tutkitusti työntekijän yksilöllisyyden huomioiva perehdytys auttaa työntekijää motivoitumaan työntekoon heti alusta asti (Saini & Banerjee 2023).
Vuorovaikutusosaamista on myöskin osata asettua toisen asemaan, ja kuunnella aktiivisesti uuden työntekijän näkökulmia ja tuntemuksia. Muistat ehkä itsesi vastaavanlaisessa tilanteessa. Ehkä tunsit epävarmuutta, ja tuntui nololta kysyä peläten paljastumista, ettet oikeastaan tiedä hommasta vielä paljoakaan. Johtajana voit ottaa huomioon tämän valmistautumalla kertomaan tiivistetysti sellaiset olennaiset asiat, joilla hän pääsee työssään alkuun. Voi myös asettua rinnalle ja vapauttaa tunnelmaa, sekä kehottaa rohkeasti kysymään asioita, jotka työntekijää mahdollisesti mietityttävät.
Vuorovaikutusosaaminen on lisäksi ymmärrystä siitä, mitä asioita on tärkeä sanoittaa ääneen, kuten esimerkiksi: Miten osaat selkeyttää työntekijälle ajatuksesi työyhteisöstä, työtavoista ja tavoitteista? Miten kerron siitä, että työyhteisössä osoitamme arvostusta ja kunnioitusta jokaista kohtaan kuuntelemalla ja välttämällä takanapäin puhumista.
Arvoperustainen vuorovaikutusosaaminen on asennetta, tietoa sekä taitoa keskittyä, kertoa, kysyä, kuunnella, katsoa ja kiinnostua! Sinulla johtajana on työkulttuurin rakentamisessa merkittävä rooli, sillä johtajalla vallankäyttäjänä on erityiset resurssit vaikuttaa toisten uskomuksiin, asenteisiin ja käyttäytymiseen (Munduate ja Medina 2017).