Miten yritysjohtaja hallitsee kaaosta työssään? Onko sinulle tuttua se, että työpöydälläsi on liian monta keskeneräistä tehtävää, sähköposti kilkattaa jo seuraavaa etäpalaverikutsua kokouksesta toiseen siirtyessä, ja oven takana toinen kysyjä odottaa aikaasi. Miten siinä mahtaa mihinkään keskittyä.
Keskittymiskyky on nykyajan työssä kriittinen taito, joka on alati koetuksella. Kyky keskittyä on myös keskeinen vuorovaikutustaito.
Psykologi ja aivotutkija Ville Ojasen mukaan keskittymisen kannalta keskeisiä keinoja ovat työn parempi organisointi, ajan hallinta ja itsetuntemus. sinöä itse tunnet tapasi tehdä töitä. Työtä voi hallita aikatauluista kiinni pitämällä ja listaamalla tärkeimmät tehtävät, jottei tule ottaneeksi liikaa tehtäviä kiireen päälle.
Myös työtehtäviin käytetyn ajan arvioiminen etukäteen on hyödyllistä. Ajan arviointi voi mennä kuitenkin pieleen jos unohdat ihmiset, ja varaat aikaasi vain työtehtäviin.
Oletko tullut ajatelleeksi, että pysähtyessäsi kollegan kohdalle, kysymään ja kuulemaan, voit itse asiassa säästää aikaa:
- Keskittyminen auttaa sinua kuuntelemaan paremmin, jolloin tekemäsi toimet ja päätökset voivat olla tarkoituksenmukaisempia.
- Keskittyessäsi kuuntelemaan, saatat saada kollegalta kullanarvoisen neuvon, joka helpottaa työtäsi.
- Voit tulla kuulleeksi, että työkaveri onkin jo tehnyt ajatustyötä asian suhteen, ja se nopeuttaa omaa urakkaasi.
- Voit tulla itse kuulluksi, ja saada lisää energiaa merkityksellisestä kohtaamisesta. Sen voimin teet työsi tehokkaammin.
Keskittyminen on taito, mutta se on ennen kaikkea tahtotila. Keskity, hengitä syvään, ja päätä, että asia kerrallaan. Yhä uudelleen!


