Onko keskittymiskyky työelämässä kadonnut taito?

2024-09-30

Miten yritysjohtaja hallitsee kaaosta työssään? Onko sinulle tuttua se, että työpöydälläsi on liian monta keskeneräistä tehtävää, sähköposti kilkattaa jo seuraavaa etäpalaverikutsua kokouksesta toiseen siirtyessä, ja oven takana toinen kysyjä odottaa aikaasi. Miten siinä mahtaa mihinkään keskittyä. 

Keskittymiskyky on nykyajan työssä kriittinen taito, joka on alati koetuksella.  Kyky keskittyä on myös keskeinen vuorovaikutustaito.

Psykologi ja aivotutkija Ville Ojasen mukaan keskittymisen kannalta keskeisiä keinoja ovat työn parempi organisointi, ajan hallinta ja itsetuntemus. sinöä itse tunnet tapasi tehdä töitä. Työtä voi hallita aikatauluista kiinni pitämällä ja listaamalla tärkeimmät tehtävät, jottei tule ottaneeksi liikaa tehtäviä kiireen päälle. 

Myös työtehtäviin käytetyn ajan arvioiminen etukäteen on hyödyllistä. Ajan arviointi voi mennä kuitenkin pieleen jos unohdat ihmiset, ja varaat aikaasi vain työtehtäviin.  

Oletko tullut ajatelleeksi, että pysähtyessäsi kollegan kohdalle, kysymään ja kuulemaan, voit itse asiassa säästää aikaa: 

  • Keskittyminen auttaa sinua kuuntelemaan paremmin, jolloin tekemäsi toimet ja päätökset voivat olla tarkoituksenmukaisempia. 
  • Keskittyessäsi kuuntelemaan, saatat saada kollegalta kullanarvoisen neuvon, joka helpottaa työtäsi. 
  • Voit tulla kuulleeksi, että työkaveri onkin jo tehnyt ajatustyötä asian suhteen, ja se nopeuttaa omaa urakkaasi. 
  • Voit tulla itse kuulluksi, ja  saada lisää energiaa merkityksellisestä  kohtaamisesta. Sen voimin teet työsi tehokkaammin.  

Keskittyminen on taito, mutta se on ennen kaikkea tahtotila. Keskity, hengitä syvään, ja päätä, että asia kerrallaan. Yhä uudelleen!

Hiljaisuus työpaikalla ei ole tyytyväisyyden tae

Jälleen kerran on johtoryhmä kokoontunut toimitusjohtajan johdolla kokoushuoneeseen. Tiimi koostuu eri osa-alueiden osaajista ja asiantuntijoista. Pääosin johtoryhmätyöskentely on toimivaa. Kukin kantaa vastuunsa omasta tiimistään. Toimitusjohtaja koki tehneensä johtajan työtään hyvin,

Lue lisää »

Miten strategia jalkautetaan?

Strategia on loistava työkalu, kun sen osaa ottaa haltuun. Sillä on paikkansa liiketoiminnan edistämisessä, sillä ilman tiekarttaa on vaikea suunnistaa tuntemattomassa maastossa. Sitähän työelämä usein on. Me emme tiedä etukäteen,

Lue lisää »

Tärkein palvelumme on kuunteleminen

Yritysmaailmassa saatetaan ajatella, että parhaiten pärjää se, joka huutaa äänekkäimmin ja saa oman asiansa kuuluviin. Paljastan nyt salaisuuden: vaikuttavuutta luodaan kuuntelemalla! Kun kuuntelet työntekijöitäsi, he kokevat tulevansa ymmärretyksi ja arvostetuksi.

Lue lisää »